torsdag 19 juli 2012

Fler nöjen!

Här kommer en kort resumé från vår nöjestrip i Skåne och Köpenhamn. Bara nöjen för hela slanten!

Första stoppet var Båstad. Enda korten jag tog därifrån var uppifrån Café Utsikten där vi åt lunch och njöt av en helt fantastisk utsikt. Ett ställe att rekommendera! Ni kan se en bild i inlägget från Fotoutmaningen: Uppifrån


Nästa stopp var Helsingborg. En fika i solen och sen lite shopping. Maken hade ett mål, och jag ett annat: Tant Thea skulle få besök av mig! Och vilken trevlig garnaffär! Mycket fina garner och en supertrevlig ägarinna, Elisabeth. Efter mycket klämmande och kännande och lite prat och goda råd blev till slut lite fina garner inköpta och ett av Tant Theas egna mönster fick jag med, på en sticka-på-tvären topp.
(Har inte fotat mina garner än, så det blir ett senare inlägg om dessa, håll ut!)


Nådde sen målet Malmö där vi bodde. Shopping, god mat och vin såklart!
Under parasollen vid Lilla Torg satt vi en kväll och kom i samspråk med ett väldigt trevligt yngre par med stort kultur- och musikintresse precis som vi. Mycket prat, många skratt och några glas och ganska sent blev det! En minnesvärd kväll!


En dag tillbringade vi i Köpenhamn. Försökte gå på alla små gågator kring Ströget och titta i roliga små affärer. Själva Ströget är ju som vilken shoppinggata som helst, samma affärer som på alla andra ställen tyvärr.

Höjdpunkten var såklart den fantastiska garnaffären Sommerfuglen med ett otroligt sortiment! Här gick jag lääänge och klappade garn. Några nystan kom med mig ut härifrån också, mer om det i senare inlägg som sagt. Lite öl, vin och smörrebröd slank också ner under dagen!


Njöt av lunch och folklivet i Nyhavn. 
Att det kan vara så kul att bara sitta och titta på folk! :-)


Stora tunga moln tornar upp sig. Medan vi åt kom en häftig regnskur så alla under parasollen fick knö ihop sig så gott det gick, men humöret var på topp ändå. Bredvid oss satt några glada damer från Helsingborg, vi utbytte utflyktstips och hade väldigt trevligt ihop!


Köpenhamns Operahus tyckte dom vi borde se, och visst var det fint. 
Men det slår nog inte Oslos...:-)

Efter Köpenhamn blev det ytterligare en dag i Malmö med lite shopping :-) 


 Gillar alla de fina hantverksbutikerna vid Lilla Torg 


och inne på Hedmanska Gården, där kollade jag in en 


annorlunda men rolig Fågelutställning!

 Ja, och sen var det tyvärr dags att köra hemåt igen....

3 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

En underbar liten resa ni gjorde. Är nyfiken på garnerna du köpte. Vilka härliga affärer. Kollade deras site.
Hoppas du får en fin helg.
Anje

Maritas Maskor sa...

Åh vilken härlig semestertur du har haft!
Tänk vad roligt att få titta in i båda de där garnparadisen!!

Maria sa...

Underbart! Jag älskar både Skåne och Köpenhamn! Det är som att komma ner till kontinenten. Fast inte så långt bort :) Perfekt!